Tuliko rautakaupasta koronavuoden lahjakauppa?

Koronavuonna on ehostettu, korjattu ja remontoitu suomalaisia koteja ennätysvauhdilla. Kyseessä ei ole vain suomalainen ilmiö. Lähes tismalleen sama kehitys on käynnissä globaalisti.

Pohjoismaista Norjassa rautakaupan kuluttajamyynnin kasvu on ollut tänä vuonna 11 %. Myös Ruotsissa on raportoitu yli 10 % myynninkehitystä. Suomessakin, jossa ammattimyynnin osuus rautakaupoissa on erityisen suuri, on myynti kasvanut yli 6 % vuoden alusta. Saksassa toimialan myynti kasvoi 14 % tänä vuonna. 

– Erityisesti kuluttajakaupassa myynti on käynyt ja se kertoo korona-ajan vahvasta itse tekemisen trendistä, sanoo rakennus- ja sisustuskaupan yhdistyksen RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.

Uusi globaali toimialaa koskettava trendi on vahvasti vauhdittuneet etäostamisen menetelmät. 

– Verkkokaupan lisäksi ostamista on mahdollistettu monin tavoin ilman kontaktia ja toimijat ovat myös kehittäneet neuvontapalveluita asiakkaiden tee-se-itse-projekteihin, Liuksiala kertoo.

Itse tekemisen ja remontoinnin ennustetaan jatkuvan ensi vuonna keskimääräistä korkeammalla tasolla. Pukin konttiin voikin tänä vuonna päätyä erityisen paljon rautakaupan tuotteita. 

RASI ry:n tilastoissa näkyvät erityisesti työvälineiden sekä piharakentamisen ohella tuotteita, joilla voidaan helposti ehostaa kotia. 

– Joululahjamyynnin parhaat hetket ovat juuri nyt käsillä ja rautakauppa odottaakin joulupukkeja ja -tonttuja turvallisille ostoksille vuoden parhaaseen lahjakauppaan, toivottaa Liuksiala. 

 

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Minna Liuksiala, RASI ry, 050 3834465, minna.liuksiala@rasi.net

16.12.2020

Jaa artikkeli: